Medlingscentrum

View Original

Är du konflikträdd?

Det är obehagligt för de flesta när man i konflikt eller någon uttrycker missnöje. Med konflikträdsla menas här att man i största allmänhet tycker att det är obehagligt med situationer där andra kan bli arga och/eller att man har en överdriven ängslan för möjliga negativa konsekvenser av konflikter. Man behöver inte alltid ta alla strider utan kan bestämma sig för att dra sig ur eller strunta i att dras med. Men på en arbetsplats eller som chef fungerar inte den strategin väl.

Det är inte alltid så lätt att avgöra om ens farhågor för de negativa konsekvenserna av att ge sig in i konflikter är berättigade eller inte. Här är några vanliga anledningar till att man drar sig för att "ställa till bråk":

Anledningar att du undviker ta striden:

  • Man vill inte bli sedd som en bråkmakare/gnällig/överkänslig av kollegor och chefer.

  • Man vill inte förvärra redan spända relationer genom att föra fram klagomål och kritik.

  • Man vill inte framstå som illojal mot kollegor, chefer eller organisationen som helhet genom att ta upp negativa förhållanden utanför den närmast berörda kretsen.

  • Man är rädd att sätta igång en process som man inte kan överblicka följderna av om man tar upp problem med chefer, fackförening eller personalavdelning.

  • Man är rädd att bli stämplad som någon som själv har problem om man t.ex. kontaktar företagshälsovården.

  • Man är rädd att utsättas för repressalier av chefer eller utfrysning av kollegor om man tar upp känsliga frågor.

Tips på hur du kan bryta din konflikträdsla:

Enligt Thomas Jordan är den mest verkningsfulla metoden att övervinna konflikträdsla att lära känna sina egna behov, intressen och önskningar väl och att sätta värde på dem. Ett sätt att göra detta är använda dig av Medlingscentrums Samarbetsmodell som tydliggör situationen och rustar dig inför ett samtal.

Detta är en skriftlig övning som du gör med dig själv.

  1. Tänk på konflikten som du har med någon. Det kan vara en situation där du skulle vilja en sak och den andra personen skulle vilja någonting annat. Genom att i förväg klargöra dina egna behov och försöka gissa dig till den andras behov, kan du förbereda dig för att reda ut konflikten.

  2. Skriv ner en problemformulering/frågeställning att lösa gällande den aktuella situationen.

  3. Svara på frågorna ”Vad vill jag?” och ”Vad tror jag att den andra ”vill”.

  4. Formulera också tankar på ”Vilka behov har jag” och ”Vilka behov tänker jag att den andra personen har”.

  5. Svara på: Vilken alternativ lösning, kan du redan i detta skede ana att den skulle kunna tillgodose era bådas behov? Kom ihåg att du endast gissat den andras behov!

  6. Skriv ner en reservplan - Vad kan du göra på egen hand om ni inte kommer överens? Alla lösningar måste således vara bättre än reservplanen för respektive part.

En viktig komponent i självrespekten är att man försvarar sina egna gränser när andra gör övertramp. Gör man inte det kommer varken man själv eller andra att känna respekt för en.

Läs vidare i artikeln av Thomas Jordan, universitetslektor vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap. 

Kostnadsfritt webbinarium om konflikthantering för HR och chefer

Varje år håller vi på Medlingscentrum ett antal kostnadsfria webbinarier där vi pratar om grunden inom konflikthantering och ger verktyg för att göra det enklare att hantera konflikter på arbetsplatsen. Låter detta intressant, välj ett datum som passar dig här nedan och boka din plats.


See this gallery in the original post