När chefen är den som bråkar
Som anställd är man särskilt utsatt när det är konflikt på jobbet, om den som står för bråket är ens chef. Mobbing eller annan kränkande behandling är allvarligt, eftersom det är ett tydligt tecken på att det existerar en dålig arbetsmiljö. Skilj på konflikt och mobbing.
Tips på vad man kan göra åt problemet
Den traditionella gången vid ett arbetsmiljöproblem är att först påtala problemet för arbetsledare/chef/arbetsgivare. Om inget händer talar man med skyddsombud/fack. Hjälper inte detta kan man ta kontakt med Arbetsmiljöverket.
Att bli utsatt för negativ behandling av just sin chef är särskilt besvärligt för det är ju chefen som är arbetsmiljöansvarig och som ska hantera konflikter och skapa en bra organisation att arbeta i. Är det den närmaste chefen som betett sig illa bör man i första hand kontakta chefens chef.
Vad bör du som chef göra om du ser en chefskollega bete sig oprofessionellt åt?
Effektiviteten i en arbetsgrupp sjunker när den är inblandad i en olöst konflikt. Det tar längre tid att få saker gjorda. Dessutom sjunker kvaliteten på arbetet. Som chef eller arbetsgivare kan du också förlora mycket förtroendekapital om du inte sköter det snyggt. För att bli en bra konfliktlösare är det viktigt att satsa på en grundläggande färdighet – att lyssna. Du har allt att vinna på att medla. En väl löst konflikt stärker ditt förtroende som chef. Våga prata med din kollega.
Källa: arbetsmiljoupplysningen.se