Medlingscentrum

View Original

Medarbetare som underpresterar

En medarbetare som inte presterar sitt bästa kostar företaget både tid och pengar, samt kan i värsta fall dra ned sina kollegors prestationer.

Frustrerande och en mardröm för många chefer är när ens medarbetare arbetar under sin förmåga och kostar företaget pengar och tid. Vad kan man göra åt detta?

Steg 1.

Nonchalera inte problemet. Underpresterande medarbetare blir sällan mer produktiva av sig själva – du som chef har ansvaret för att lösa problemet.

Steg 2.

Vad förväntar du dig egentligen av din medarbetare? Stäm av för att se om du och medarbetaren har samma förväntningar på det den ska uppnå i sin tjänst. Det är inte ovanligt att man kan ha olika uppfattning om prestationen. Fundera över hur du som chef kan ge tydligare direktiv.

Steg 3.

Be andra om råd. Prata med personer som arbetat med medarbetaren tidigare. Är det här en situation som man också tidigare brottats med eller är det något nytt. Var noga med att respektera din medarbetares integritet.

Steg 4.

Ha samtal med din medarbetare. Se över vad den tycker om sin arbetssituation och bjud in till att hitta lösningar. Var ärligt nyfiken utan att i detta skede bedöma och värdera medarbetaren. Se över om det är andra faktorer som påverkar medarbetaren t.ex. trivsel med de övriga kollegorna, rutiner som kanske är bromsklossar för medarbetarens arbete, privat situation osv.

Steg 5.

Gör en handlingsplan. Sätt tydliga mål och se över vad medarbetaren behöver för att uppnå dem. Gör detta i relation med vad verksamheten behöver av medarbetarens tjänst. Kom ihåg att boka uppföljningstider och ge kontinuerlig feedback.

Detta kan tyckas som en självklarhet att göra en handlingsplan i många fall är det snarare så att den saknas. Det är inte heller inte helt ovanligt att du som chef ”ärver” en underpresterande medarbetare. Om tidigare chef inte gjort ett grundläggande arbete för att få medarbetaren på banan är det viktigt att också ta ansvar för det i verksamheten och möjliggöra steg framåt.

Handlingsplanen är också ett viktigt underlag för att kunna påvisa vilka steg man tagit ifall man vid ett senare skede skulle behöva se över en arbetslagsmässig process.