Att se konfliktsignalerna
Signaler på att konflikt går att upptäcka, ju tidigare desto bättre. Konflikter är inte av ondo men de måste hanteras på rätt sätt för att gynna arbetsplatsen.
Tecken att vara uppmärksam på är:
• Att en medarbetare inte längre trivs på arbetet eller med några/någon av sin av medarbetar
• Undergrupper skapas.
• Tystnad uppstår där samtal annars är vanligt som på mat-eller fika raster.
• Små problem kan förstoras upp, ta orimliga proportioner.
• En eller flera medarbetare undviker att ha socialt samvaro med sina kollegor.
• Ovilja att se den andras perspektiv eller arbetssituation.
• Någon/några utpekas som omöjliga att arbeta med, får skulden.
• Svårighet bestämma vems som ska göra vad eller varför.
• Större personalomsättning.
Som chef är det i detta läge ytterst viktig att skapa möjligheter kommunikation och tillit. Detta kan göra med flera olika konflikthanterings stilar. Kan du upptäcka och möta konflikten istället för att sopa den under mattan har du allt att vinna. Ett arbetsklimat där trivsel, inspiration och arbetsglädje är ledord. Vänta inte på att konflikt ska uppstå! Förebygg och utbilda dig själv att leda din personal genom bra och gynnsamma konflikter.
Vill du veta mer hur du kan fånga signaler i en arbetsgrupp på ett konkret sätt som skapar medansvar bland medarbetarna?
Läs vår artikel ”Förebygg konflikter med en enkel modell”.