Tips när det blir konflikt
Nio tips när det blir konflikt
Konflikter är livsnödvändiga. De går inte att undvika. Vi lever med dem varje dag. De finns överallt – runt oss, i oss, i vansinne och vardag. De är upphov till kärlek och krig. Vi behöver varandra för att skapa utveckling och trygghet. Vi är också därför beroende av att vara olika. Denna olikhet gör att vi tycker olika och gör olika samtidigt som vi inte kan vara utan andra. När vi kommer i konflikt med varandra berättar vi om livet, om oss själva och våra behov. Konflikter är en förutsättning till förändring. Det är därför viktigt att inte stoppa undan konflikten utan istället öppna vägar för dialog och skapa nya möjligheter.
Lyssna med stora öron på varandra
En diskussion behöver inte vara en konflikt. Det är sunt och spännande att ha olika åsikter.
Hitta de små trassligheterna
Ha regelbundna samtal med dina medarbetare, deltagare, vänner och andra. Våga fråga, finna och tidigt fånga upp trasselsuddarna.
Fly inte – ta hand om konflikten när den är liten
En vanlig reaktion hos människor vid konflikt är att dra sig undan. Kom ihåg att en liten konflikt är lättare att ta hand om än en stor, precis som ett skavsår.
Laga relationen
Kom ihåg att en konflikt är en skada i relationen mellan människor, den går ofta att laga. Fokusera på alla parter i konflikten. Alla är lika viktiga.
Ta time-out
Be parterna att ta time-out för möjlighet att lugna sig lite. I en konflikt har känslorna förmåga att ta över, faktiskt ända upp till 90 procent. Resten handlar om sakfrågan. Ha det i åtanke.
Hitta missförstånd
Ta reda på vad konflikten egentligen handlar om – finns det något under ytan? Många konflikter kan i grunden vara missförstånd eller följden av olika outtalade förväntningar.
Äg din egen konflikt
Alla har rätt till sina egna konflikter! Det är viktigt att inte gå in i andras konflikter och ta över, men du kan underlätta genom att se till att de får stöd i att hantera situationen.
Alla har ordet
Låt varje deltagare i konflikten sätta ord på händelsen utifrån tanke, känsla och handling.
Medla
Använd en tredje part – en opartisk medlare som hjälp att hantera konflikten. Medlarens funktion är att skapa dialog, inte försvar. Utbilda gärna medlare inom er verksamhet.
Källa: Medlingscentrum