När är det dags att ta hjälp utifrån?

Dags att ta hjälp utifrån

Har du en egen situation på jobbet eller har du som chef en situation som du inte vet om du ska fortsätta hantera själv eller ta in extern hjälp. Hur kan du tänka?

Det handlar om två saker:

1. Att avgöra när du behöver anlita professionell hjälp för din egen del;
2. Att avgöra när konflikten på din arbetsplats blivit så allvarlig att det behövs en utomstående konsult.

1. Behöver du själv stöd utifrån?

Vänta inte för länge med att söka stöd. Följande signaler bör du ta på allvar:
– Du känner dig hjälplös och förtvivlad
– Du har sömnproblem till följd av konflikten
– Du känner att ditt självförtroende håller på att försvinna

Vem du ska vända dig till beror på just din situation och vilka möjligheter som finns i din omgivning. Om det finns en företagshälsovård knuten till din arbetsplats är det ett av de första alternativen du bör välja. Du kan också tala med personalavdelningen, om det finns en sådan på din arbetsplats. Andra möjligheter är din läkare, en präst eller en psykolog. Om du är sjukskriven p.g.a. av en konflikt bör du höra med Försäkringskassan vilka möjligheter de kan erbjuda.

2. Behöver konflikten professionell behandling?

Du som ansvarige chefen beslutar om en extern konsult ska anlitas. Även skyddsombud eller fackliga företrädare kan väcka frågan.

Tidigt i konflikten är det den ansvariga chefer som tar tag i situationen. Ta självklart hjälp av högre chef eller HR för hantering och bedömning om extern konsult behöver kontaktas.

Du kan naturligt vara osäker på hur du ska bedöma konflikten. Här kommer några tumregler. Det är nödvändigt att anlita en extern konsult när de inblandade personernas känslor, vilja och agerande styrs av konflikten själv. De har då tappat förmågan att agera konstruktivt och behöver hjälp av en konflikthanterare att hitta tillbaka till konstruktiva banor.

Här kommer några tecken:

1. Parterna styrs av sina känslor snarare än av eftertanke om vad som vore klokt att göra.
2. Parterna har utvecklat mycket olika och ömsesidigt oförenliga bilder av vad problemen består i.
3. Parterna har bestämda och motsatta åsikter om vad som bör göras för att komma tillrätta med situationen.
4. Parterna är totalt oeniga om vilken ansats som ska användas för att bearbeta problemen.

Om parterna i konflikten visar tecken på punkterna 1-3 men inte 4 kan en chef eller annan betrodd person spela en positiv roll för att hantera konflikten. När även punkt 4 ingår i problembilden bör man anlita en extern konsult. Parterna har nämligen då redan utvecklat ett starkt misstroende mot att interna lösningsförsök sker på opartisk grund. Det behövs då en helt utomstående person som inte har några som helst egna intressen att bevaka i konflikten.

Att tänka på när man väljer konsult
Det finns tyvärr personer som åtar sig uppdrag att hantera arbetsplatskonflikter utan att ha tillräcklig kompetens för att kunna klara av uppgiften. Vad bör du tänka på?

Läs vidare i artikeln av Thomas Jordan, universitetslektor vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap.

Föregående
Föregående

Så hanterar du besvärliga kollegor/chefer

Nästa
Nästa

Är du konflikträdd?