Medlingscentrum

View Original

Konfliktkunskap

“Du som chef behöver kunskap om vad en konflikt handlar om, varför den eskalerar och när du behöver agera”

Varför är kunskap om konflikter viktigt för dig som chef?

Konflikt är ett laddat ord, som ofta väcker känslor av oro och anspänning. Men faktum är att konflikt är naturligt och nödvändigt för organisationens utveckling, om de hanteras på rätt sätt. Vi går därför igenom vad du som chef kan göra för att se konflikten på ett fördelaktigt sätt och känna dig trygg i att stötta dina medarbetare i en eventuell konflikt.

När jag för en tid sen påbörjade en utbildning i konfliktkunskap vid Göteborgs universitet inledde vår lärare första dagen med att sträcka ut armarna mot oss och säga: ”Välkomna hit, ni måste kunna en hel del om konflikter redan!”. De flesta av oss deltagare tittade på honom lite frågande. Vad bygger han det påståendet på? Han fortsatte: ”annars skulle ni ju inte ens ha tagit er hit”.

Vår lärare förklarade att de flesta av oss nog har stött på en del situationer på vägen till universitetet, som kunde ha utvecklats till en konflikt om vi inte hade haft kunskap att hantera den. Så fort vi går upp ur sängen, äter frukost med vår partner eller familj, går utanför dörren och träffar på grannen, ger oss ut i biltrafiken, på cykelbanan eller på bussen tillsammans med andra resenärer. Potentiella konflikter finns överallt. Med det sagt ville vår lärare förmedla tanken om konflikter som något naturligt och något som vi genom åren lärt oss möta, framgångsrikt eller inte.

Konflikter är nödvändiga för organisationens utveckling — om de hanteras på rätt sätt”


Konflikt är ett laddat ord, som ofta väcker känslor av oro och anspänning. Du kan ha dåliga erfarenheter från tidigare relationer eller från olika arbetsplatser, som kan göra sig påminda i kroppen på olika sätt. Faktum är att ordet i sig kan väcka frustration, om du som chef känner att du inte riktigt har kunskap och kompetens att möta dessa på arbetsplatsen. Du vet kanske inte vad som förväntas av dig och vad du ska göra i din roll. Kanske blir din strategi då att blunda och undvika med tanken om att ”medarbetarna är ju vuxna människor som ska kunna ordna upp detta själva”. Det är synd, då konflikter är nödvändiga för organisationens utveckling — om de hanteras på rätt sätt utan att bli personliga eller destruktiva. Som chef behöver du ha modet att fånga upp signaler tidigt. Det kan vara meningsskiljaktigheter mellan två medarbetare i ett arbetsmöte, där kommunikationen blir mer personlig än riktad mot sakfrågan. Det kan vara att någon höjer rösten mer än vad som är nödvändigt, två medarbetare som tydligt himlar med ögonen mot varandra när en kollega pratar eller att du uppfattar signaler om ”skitsnack” på fikarasten. Det kan ju också hända att du som chef råkar ut för en chefskollega, vars diffusa feedback eller påstående under ett ledningsmöte får dig att tappa fotfästet för en stund. Situationer som kan leda till en kostsam konflikt är med andra ord många och olika.

“Du som chef behöver ha kunskap om vad en konflikt handlar om – egentligen”


Enligt arbetsmiljölagen och föreskriften AFS 2015 §4 är det arbetsgivarens ansvar att främja en god arbetsmiljö och förebygga risk för ohälsa till följd av organisatoriska och sociala förhållanden i arbetsmiljön. I den står det numera också om vikten av att chefer har kunskaper kring hur man förebygger kränkande särbehandling. Min erfarenhet är att olösta konflikter många gånger leder till kränkningar på arbetsplatsen, därför är det viktigt att du som chef har kunskap om vad en konflikt handlar om – egentligen. Vad är definitionen av en konflikt och varför eskalerar medarbetares olika åsikter till en kladdig sådan? I vilka faser ska du agera, och när är det bra att be om hjälp? Vilka strategier brukar du själv använda dig av i en konflikt, är du dominant eller anpassar du dig för lätt? Allt detta är grundläggande kunskaper om konflikter, som kan få dig som chef att känna dig tryggare och agera vid rätt tillfälle. Kunskap som gör att du kan fokusera på de saker som för verksamheten framåt, eftersom du vet hur du ska hantera potentiella konflikter när en situation dyker upp. Resultatet blir en sundare och mer dynamisk arbetsmiljö där vi kan använda oss av konflikter på ett fördelaktigt sätt.


Sammanfattningsvis:

Anne-Lee Mellström

  1. Konflikter är naturliga och kan dyka upp så fort du går utanför dörren. Det är hur du hanterar dem som är avgörande.

  2. Du som chef behöver veta vad ordet konflikt betyder, när du ska agera och när du ska be om intern hjälp. Att fånga upp tidiga signaler i situationer som potentiellt kan eskalera till en konflikt är grundläggande.

  3. Fördjupade kunskaper kan vara att utveckla ditt ledarskap i att kunna agera medlare i ett samtal där du är opartisk och leder dialogen mellan två medarbetare. 

  4. Kunskap, och så småningom kompetens, gör dig till en tryggare och modigare chef. En chef som kan agera och stötta i uppkomna situationer, som vi kan kalla för konflikt. Du kan dessutom fokusera fullt ut på verksamheten och riktningen i den. 

Medlingscentrum erbjuder chefer och de med HR-ansvar skräddarsydda utbildningar inom konflikthantering och medling. Vi går också in som konsulter när konflikten har eskalerat, för att ge stöd och hjälp att hantera den. 


Skribent: Anne-Lee Mellström

Klicka här för att se alla blogginlägg