
Att leda vid förändring
Hur leder du som chef och HR i svårare tider?
För många verksamheter innebär dagens ekonomiska läge en del omställningar. Vid förändringsarbeten är det vanligt att lägga tid på strategier, mål, strukturer osv. Men en avgörande komponent för att nå önskat resultat är konsten att föra medarbetare genom förändring.
Processen genom vilken förändringen tar form är därmed enormt viktig och slarvar ledare finns en stor risk för missnöje och konflikter.
Läs våra tips om vad du som chef och HR behöver tänka på vid förändring.
Råd från Medlingscentrum
-
Förändringar öppnar givetvis upp för nya möjligheter, men ansvarig ledare behöver vara medveten om att det även kan innebära förluster för medarbetarna. Det kan handla om en position, mandat, förmåner eller ekonomiska möjligheter. Ledare behöver stanna upp tillsammans med sina medarbetare, påtala och bekräfta förlusterna samt beklaga sorgen kring dem. Gör man inte det kan det gro ett missnöje som leder till motstånd hos personalen.
-
Kom ihåg att det är viktigt att ha regelbundna avstämningar med medarbetarna. Möten där man påtalar prognosen för var i processen man befinner sig och vad som händer härnäst. Detta är avgörande för att alla ska känna sig delaktiga i processen, och ett sätt för ledaren att fånga upp hur medarbetarna mår. Bristande transparens och löpande kommunikation skapar utrymme för fantasier. Det bygger en oro i verksamheten som riskerar att underminera ledarskapet.
-
Innan förändringen kan genomföras behöver man göra ett avslut för det som varit innan det nya kan träda in. Det går inte att lägga det gamla bakom sig genom att blinka. Ledare behöver aktivt samla sina medarbetare för en gravöl och tacka dem för det som varit. Det är i ledarskapets roll att hedra och begrava det arbete som gjorts fram tills nu. Inte förrän man gjort detta kan man gå vidare till det nya, och missar man det finns det risk att medarbetare är kvar i det gamla och inte släpper taget. De kan känna att de inte har blivit uppskattade eller uppmärksammade och att all energi de lagt ner varit förgäves.
Ledare behöver skapa förutsättningar för goda förändringar i sina verksamheter. De behöver hantera det som är mödosamt längs med vägen och ha en beredskap för att det kan uppstå konflikter på arbetsplatsen. Om skavet uppstår, ta tag i eventuella konflikter tidigt. Varje konflikt berättar något och konflikter under en förändringsprocess berättar ofta var det finns glapp i verksamheten. Det är en viktig information som varje ledare behöver ta till vara. Har konflikten eskalerat kan ledare ta hjälp av extern kompetens, för att hålla nere kostnaderna och bädda för en bra framfart genom krisen!
Nya tjänster från Medlingscentrum
Facilitering av svåra samtal
- Öka möjligheten att nå ett gemensamt mål i svåra möten och gruppdialoger
Under perioder med spänningar och problem i arbetsgrupper behöver chefen/ledaren ibland genomföra svåra samtal i grupp. Ofta upplevs rollen att leda ett sådant möte som tung och utmanande. Medlingscentrum erbjuder därför facilitering som en hjälp i gruppdialogen.
Fördelar med en facilitator:
Facilitatorn avlastar dig som chef / ledare i uppdraget att leda ett besvärligt möte. Du kan själv delta fullt ut som en i gruppen utan att behöva leda och hantera grupprocesserna.
Facilitatorn använder beprövade metoder i gruppdialogen som ökar effektiviteten, tar tillvara hela kompetensen i rummet och främjar öppenhet och delaktighet.
Facilitatorn återkopplar med en sammanfattning av samtalet och ger rekommendationer inför nästa steg.
Chefsforum
- Professionell dialog i grupp / individuellt
Att ta tid för reflektion är viktigt för att få perspektiv, öka kunskap och inte minst för att skapa ett hållbart ledarskap.
I föränderliga tider så händer det hela tiden saker som påverkar oss både på arbetet och privat. Genom professionell dialog får chefer möjlighet att i grupp och/eller individuellt reflektera och utbyta erfarenheter tillsammans med en handledare.
Fördelar med en professionell handledare/coach
Handledaren är en form av samtalsledare och jobbar processinriktat med olika metoder och tekniker för att underlätta chefens kompetensutveckling.
Handledaren har teoretisk kunskap om vilka utmaningar som finns i en förändring och hur man hantera dem.
Handledaren har förmåga att främja öppenhet och delaktighet som främjar ett lärande klimat.
Läs mer om tjänsten Chefsforum - Professionell dialog i grupp / individuellt här.
Att leda i svåra tider
- Chefer behöver vara bra chefer/ledare även i svåra tider!
Utbildningen tar en utgångspunkt i de behov som chefer/ledare i verksamheten har just nu. Vi utgår ifrån er situation och arbetar metodiskt med olika teman som chef/ledare behöver kunskap kring i utmanande tider. Under utbildningen varvas föreläsning med gruppsamtal där erfarenhetsutbyte är ett viktigt inslag.
Utbildningen kan erbjudas som halvdag eller heldag utifrån verksamhetens behov.
Vi utgår från Susan A. Wheelans tankar och forskning kring effektiva team. Hennes modell IMGD består av 4 steg och är den modell som är den första som är vetenskapligt statistiskt belagd.