Ta stöd från experterna

Utredning vid kränkande särbehandling

Befinner du dig i en situation där du inte riktigt vet vad du ska ta dig till? Har du kollegor i din verksamhet som är i en öppen konflikt eller kanske en lågmäld konflikt som riskerar att eskalera till en större konflikt?

Kostnadsfri rådgivning

En konflikt som eskalerar har inte enbart ett högt emotionellt pris utan skadar även verksamheten rent ekonomiskt sett till sjukskrivning och en minskad effektivitet inom arbetsgruppen.

För att undvika detta erbjuder vi 30 minuters kostnadsfri rådgivning för dig som är HR eller chef. Genom detta möte kan vi bidra med råd på nästa steg i er situation eller se över vilka alternativ ni kan tänkas behöva ta för att undvika att situationen eskalerar.

Boka tid för kostnadsfri rådgivning á 30 min.

Så går mötet till

Vid en kostnadsfri rådgivning får du möjlighet att tala med en av våra erfarna medarbetare som dagligen agerar som konsult i olika verksamheter för att stötta vid konflikter som uppstått.

Mötet är upp till 30 minuter och du får möjlighet att berätta om er situation och sedan få ta del av våra experters tips för hur ni kan agera. Exempelvis kan du få förslag på åtgärder du kan göra på egen hand eller förslag på vad ni kan finna stöd i frågan, exempelvis genom coachande samtal, medlande samtal eller en mer genomgående kartläggning av den situation ni befinner i er.

Möt våra experter

  • Anne-Lee Mellström

    Anne-Lee Mellström:
    Expert i konflikthantering & ledarskapsutveckling

  • Johan Söderström

    Johan Söderström:
    Expert på hantering av
    kränkande särbehandling

  • Sandra Lindström

    Sandra Lindström:
    Expert på hantering av
    kränkande särbehandling

Arbetsgivarens ansvar när kränkande särbehandling ägt rum

Även om alla på en arbetsplats har ett ansvar för hur man bemöter och pratar med varandra har du som arbetsgivare ett särskilt ansvar för att uppmärksamma, förebygga och hantera kränkande särbehandling, trakasserier och diskriminering. Dessa beteenden ska aldrig vara accepterade på arbetsplatsen!

Upplevelsen av kränkande särbehandling, trakasserier och/eller diskriminering är individuell – det som upplevs kränkande av en person kanske inte alls gör det av en annan. Det kan dock vara en stor skillnad på vad någon upplever som kränkande särbehandling och vad som faktiskt är det enligt lagstiftningen.

Kränkningar kan ta sig många olika uttryck på arbetsplatsen och är ett allvarligt arbetsmiljöproblem. Att bli exkluderad från möten, ignorerad, utsatt för sexistiska skämt, nedsättande ord, ryktesspridning eller förlöjliganden är exempel på kränkande särbehandling.

Kränkande särbehandling

För att något ska betraktas som kränkande särbehandling kan det räcka med att handlingen skett en gång. Det behöver inte finnas någon maktskillnad mellan parterna som gör att den som utsätts har svårt att försvara sig. Utsätts någon som inte kan försvara sig för systematiska kränkningar upprepade gånger kan det istället handla om mobbning. Det är en allvarlig form av kränkande särbehandling.

Definitionen av kränkande särbehandling: 

Handlingar som riktas mot en eller flera arbetstagare på ett kränkande sätt och som kan leda till ohälsa eller att dessa ställs utanför arbetsplatsens gemenskap.” (AFS 2015:4)