Helena Selinder
- Head of HR, Forex
1) Vilka ledarskapsutmaningar har du identifierat under 2020 kopplat till samarbeten och samverkan?
Distansledarskap och att följa upp att chefer hanterar ledarskapet på distans. Både ur arbetsmiljöperspektiv men även att medarbetaren de facto levererar.
2) På vilket sätt har distansarbetet påverkat samarbetet enligt dig?
Väldigt mycket, våra ledare har verkligen blivit tvungna att ändra sitt sätt att leda, att acceptera förändringen och lära sig leda på distans. Se ovan.
3) Har du några egna tips kring vad som har fungerat bra i ert förebyggande arbete under 2020?
Stötta i att lära sig de digitala mötesrummen/funktionen, i vårt fall teams.
Hålla möten för att starta upp dagen. Digitala möten med arbetsgrupper, likt en morgonsamling/fika med arbetsinnehåll men även socialt.
“Hela företaget möten” där vi informera om: Vad som händer, varför det händer, när det händer och hur det går för företaget samt framtiden. Ett möte som innehåller både högt och lågt helt enkelt.
Det är viktigt att det finns möjligt för deltagare att ställa frågor, gärna anonymt.
Följa upp det företaget beslutar att göra utifrån flera olika parametrar, men ur detta perspektiv, att medarbetaren känner sig sedd, bekräftad, vägledd etc.