Monica Ögren
- HR-Strateg, Skellefteå Kraft
1) Vilka ledarskapsutmaningar har du identifierat under 2020 kopplat till samarbeten och samverkan?
Många chefer uttrycker avsaknad av att vara med i vardagen. De saknar dialogen, att stämma av läget och se hur alla mår. Det är svårare att underhålla relationer och bygga relationer med nya medarbetare som anställts under denna tid!
2) På vilket sätt har distansarbetet påverkat samarbetet enligt dig?
Jag tycker mig se att det är på både och. De etablerade grupperna som redan har en god relation och samarbete fungerar det ganska bra för. De finns också de som redan innan coronatiden sitter utspridda i organisationen men som tillhör en avdelning, som tycker att det givit samma förutsättningar som de brukar ha i vardagen för de som sitter ute i organisationen. Det finns också medarbetare som inte alls tycker om att jobba hemifrån. De behöver komma till jobbet för att kunna lösa saker med andra osv.
Sedan finns det grupper och chefer som tycker att det fungerar ganska bra trots omständigheterna. Man har förståelse för att det är speciella tider osv. Många medarbetare upplever också att det är mindre stress, mer harmoni i stort i livet. Men lite tråkigt med få sociala kontakter. Trots detta så är det många som önskar att det ska finnas kvar möjligheten till att kunna fortsätta arbeta hemifrån i någon utsträckning när pandemin är över.
Många har också ”tvingats” in i att använda digitala forum som Skype vilket visat sig vara positivt! Alla har varit lika osäkra, så det har accepterats! Jag kan också uppleva ett något mer humanistiskt beteende, man bryr sig om varandra på ett annat sätt. Vi accepterar att det finns barn eller hundar i bakgrunden. Detta har fått oss vara lite mer mänskliga!
3) Har du några egna tips kring vad som har fungerat bra för att förebygga och hantera dessa utmaningar under 2020?
Fortsätt att ha en kontinuerlig dialog med varje enskild medarbetare. Planera in korta avstämningssamtal varje vecka för att gå igenom arbetsbelastning, hur medarbetaren mår, något problem/uppdrag som behöver lösas osv. Varje medarbetare behöver bli sedd, bekräftad och efterfrågad för att känna att hen trivs och mår bra.
Genomför gemensamma gruppmöten via digitalt forum (Zoom, Teams eller dylikt) för att ta upp nyheter, stämma av läget kopplat till arbetsbelastning, trivsel, eget mående osv.
Genomför möten utomhus om vädret tillåter – alltid uppskattat med grillning och promenadmöten!
Maila inte ut allt, ring istället. Ett gammalt hederliga verktyget som glömts bort men är uppskattat i maildjungeln.
Stora avdelningsmöten via Teams/Skype eller dylikt är svåra att få delaktighet på men kan ändå vara viktiga för att skapa känslan av att man är en avdelning. Gör dessa så korta och intressanta som möjligt med exempelvis gruppövningar (möjligt att göra i bl. a. Zoom och Teams) så att alla kommer till tals ifall man har frågor eller uppgifter ni behöver allas delaktighet i.