Så får med dig dina negativa medarbetare
Du peppar dina medarbetare men möts av gnäll. Till slut blir du själv arg. Men kämpa mot reflexen att vara negativ så kan du få alla med dig.
En medarbetar klagar och du försöker motverka negativitet med positivitet och din kollega blir ännu surare vilket får dig sur. Känns det igen? Vad ska man göra för att få motarbetarna med sig?
Att bemöta en persons negativa inställning genom att vara positiv fungerar inte eftersom det bara gör personen ännu mer debattlysten. Ingen gillar att bli känslomässigt motsagd. Om du försöker övertyga någon om att den inte ska känna något, kommer den envist bara att känna mer.
Och gör du tvärtom – försöker bemöta gnället genom att vara överdrivet positiv – kan medarbetarna tro att du inte förstår deras verklighet.
Den andra instinktiva strategin – att konfrontera medarbetarnas negativitet med din egen negativitet – fungerar som en förstärkare. Det lägger bränsle på elden. Negativitet föder negativitet.
Så hur kan du få motarbetarna med dig?
Men ett mycket mer produktivt svar är att svara negativt med dem och positivt med dem. Här är en effektiv metod i tre steg för att göra negativa människor lite mer positiva:
1. Visa att du förstår deras känslor och bekräfta dem.
Detta kan vara svårt eftersom det kan upplevas som att du förstärker deras negativa känslor. Men du håller inte med dem eller rättfärdigar deras negativa inställning. Du visar helt enkelt bara att du förstår hur de känner.
2. Hitta åsikter där ni kan mötas.
Du behöver inte hålla med om allt, men ta reda på om det finns något av det som de känner som du sympatiserar med. Om det finns, låt dem veta vad.
Under steg 1 och 2, svarar du negativt med andra, inte mot dem. Detta får medarbetarna att slappna av och öppna sig. Det hjälper dem att förstå att de inte är ensamma och att du inte är onåbar. Det räcker inte att bara säga “jag förstår hur du känner”. Du måste vara mer specifik än så.
3. Ta reda på vad medarbetarna är positiva till och förstärk det.
Du ska inte försöka tvinga dem att vara positiva; det handlar om att uppmärksamma vilka positiva känslor medarbetarna redan har och trots allt visar. Och sådana finns; få människor är rakt igenom negativa.
Om det inte hjälper – om medarbetarna trots allt fortsätter att vara negativa – se då till att öppet stödja andra som har visat sig vara positiva. På så sätt visar du att du uppmärksammar positiva känslor. Och du gör det genom att påtala andra medarbetares känslor snarare än att själv tjata om de positiva känslor som du tycker att de borde ha.
Under steg 3 svarar du positivt med andra, inte mot dem. Du visar medarbetarna att du stöder dem och att de kommer att belönas – med ditt stöd och din uppmärksamhet – när de gör och säger saker som är positiva.
Du gör den nedåtgående spiralen till en uppåtgående.
Naturligtvis är det inte lätt, eftersom den här metoden innebär att man måste kämpa mot reflexen att vara negativ mot människor som klagar. I stundens hetta är det fortfarande lätt att bli frustrerad över andra människors frustration. Men dessa tre steg är en bra början mot ett mer positivt arbetsklimat.
Källa: Detta är en sammanfattning av en längre artikel från tidningen Chef 2012, text Peter Bregman