Finalisterna i Årets Konflikthanterare delar sina bästa insikter
Årets Konflikthanterare 2024 har nu nått sitt slut, och vi avslutade med ett inspirerande event där finalisterna och vinnaren Fredrik Engström firades. Under kvällen delade de med sig av sina erfarenheter, lärdomar och bästa tips för att hantera konflikter på arbetsplatsen. Tyvärr kunde Angelica Moland inte närvara, men hon har i efterhand delat sina insikter skriftligt.
Under eventet passade vi på att ställa tre frågorna till de finalisterna som var på plats, vilket ni kan se resultatet av här:
Att lyssna är nyckeln
Ett genomgående tema hos finalisterna är vikten av att verkligen lyssna. Henrik Myhrvold, områdeschef i Hässelby/Vällingby, betonar att många konflikter egentligen bottnar i missförstånd. Genom att lyssna öppet och ställa frågor kan vi undvika onödiga låsningar. Angelica Moland, HR-direktör på Foodmark, lyfter också att en ledare sätter tonen – om du förhåller dig lugn och nyfiken, skapas en tryggare dialog där konflikter kan lösas på ett konstruktivt sätt.
Jonas Lackmar, vd på Vårda Ögon, adderar ytterligare en viktig aspekt: att ge alla möjlighet att uttrycka sina tankar. “Om någon tar upp något, så är det viktigt för dem”, säger han, och påminner om att chefens uppgift inte bara är att lyssna utan också att se till att det finns utrymme för sådana samtal.
Konflikter är en utvecklingsmöjlighet
Många ser konflikter som något negativt – men det perspektivet behöver förändras. Fredrik Engström, advokat på Engström & Hellman Advokatbyrå, menar att vi ofta fastnar i en förenklad syn där konflikter handlar om två individer som inte kommer överens. I själva verket kan konflikter vara ett tecken på att olika idéer och perspektiv krockar – och just där finns potentialen för utveckling.
Angelica håller med och menar att vi borde se konflikter som en naturlig del av arbetslivet. Genom att möta dem tidigt, istället för att undvika dem, kan vi skapa tydligare förväntningar och bättre samarbete – här spelar konflikthantering en viktig roll.
Henrik ser konflikter som en självklar del av lärande och förbättring. “Varje missförstånd och varje konflikt är en chans att utvecklas – både som ledare och som organisation,” säger han.
Att våga stå kvar
Men hur gör man när det känns riktigt svårt? Jonas påminner sig själv om att även jobbiga situationer ofta leder till något bättre i längden. Henrik understryker vikten av att vara schysst – människor glömmer vad du sa, men de minns alltid känslan du lämnade dem med.
Fredrik har ett konkret knep: istället för att kasta sig in i en konflikt och försöka lösa den direkt, tar han ett steg tillbaka och funderar på sin strategi. Angelica gör detsamma – hon påminner sig om att hennes roll som ledare inte är att ha alla svar, utan att facilitera samtalet så att parterna själva hittar lösningar.
Slutligen – prata om konflikter!
Kanske är det viktigaste att vi faktiskt pratar mer om konflikter. Jonas har själv förändrat kulturen i sin organisation genom att skapa utrymme för just detta. “Det viktigaste är att vi pratar om konflikter på jobbet. Att det finns en möjlighet att ta upp när något skaver.”
Så vad kan vi lära oss av finalisterna? Att konflikter i sig inte är problemet – det är vår inställning till dem som avgör. Genom att lyssna, våga möta svåra situationer och se konflikter som en naturlig del av utveckling, kan vi skapa tryggare och mer hållbara arbetsplatser.