Jobbiga människor på jobbet
Varje chef har någon gång haft en jobbig människa som kollega. Dåligt uppförande, plumpa skämt eller bara allmänt besvärlig och jobbig. I verksamheter kan dessa människor skapa friktion, olustkänslor och en plåga för sina kollegor. Detta kan störa arbetet och skapa konflikt.
Med allt mer slimmade organisationer blir varje medarbetare en nyckelspelare. Om en persons beteende är störande kan de bli en plåga för omgivningen. Som chef bör du se efter om personen dålig beteende upprepas, om dennes kollegor undviker hen eller mår dåligt närvaro. Är det en eller flera kollegor som påverkas.
Leg. psykolog Anders Wahlberg och docent i psykologi vid Umeå universitet, är medförfattare till boken ”Jäkla människa” där han beskriver elva ”typer” som exempel på de vanligast beteenden som omvärlden finner besvärliga. Hans uppfattning är att man pratar för lite om problem, konflikter och medarbetare som har ett dåligt beteende och hur man hanterar sådant.
Några exempel av ”typer” och hur du bemöter dem från boken:
Tidsoptimisten
En person som ofta kommer för sent, till exempel till möten, eller aldrig gör klart en uppgift i tid. Det innebär att andra får vänta. Det kostar i förlorad arbetstid – och pengar. Det kan bero på slarv – eller behov av uppmärksamhet.
Hantera så här: “Acceptera inte undanflykter eller försvara personen med kommentarer som ´ja Putte är som han är, sen som vanligt´.
Anpassa er inte till Putte utan börja mötet utan honom och markera sedan tydligt för honom att det inte är okej att komma sent och vilka konsekvenser det får för andra”, säger Mattias Lundberg.
Mobbaren
Finns i flera varianter. En är den omedvetne mobbaren som raljerar eller strör ironier och dåliga skämt omkring sig utan att uppfatta hur omgivningen reagerar. Det kan vara ett utslag av dåligt omdöme, kanske går beteendet hem i det privata umgänget – men inte i jobbet. En annan typ är den medvetet elaka mobbaren som trakasserar andra.
Hantera så här: “Tala om för den som raljerar eller ´skämtar´ att andra tar illa upp och att det därför inte är acceptabelt. Personen svarar ofta med förvåning, eftersom han eller hon inte uppfattat hur omgivningen reagerar. Den medvetne mobbaren är ett arbetsmiljöproblem och ska hanteras den formella vägen.”
Som chef kan man inte hoppas på att detta beteende ska upphöra av sig själv. Hen kanske inte uppfattar att dennes skämt inte uppskattas eller kan vara stötande. Kollegorna som drabbas av skämtet. Ta tag i problemet! Jobbigt Ja! men jobbiga människor tar tid och energi från kollegorna.
Boken Jäkla människa - Mattias Lundberg, leg. psykolog, leg. psykoterapeut och docent i psykologi