Så undviker du konflikter vid chefsbyte

I den senaste utgåvan av Chefstidningen delar Tamara Mašković Wängborg, specialist på konflikthantering och medling hos Medlingscentrum, sina insikter om hur man bäst hanterar konflikter vid chefsbyten.

Tamara betonar att det ofta finns en brådska för nya chefer att snabbt sätta sin prägel på organisationen. Men att skynda för snabbt kan skapa onödiga missnöjen och konflikter. Hon understryker vikten av att balansera lyssnande och agerande för att undvika ineffektiva förändringar och höga kostnader.

Enligt Tamara finns det fyra faser i konflikthantering som alla chefer bör känna till:

  1. Störningsfasen – Små, otydliga signaler som gnabb och tjafs utan öppen irritation.

  2. Svårighetsfasen – Tydligare konflikter som påverkar arbetsuppgifterna och leder till misstag.

  3. Problemfasen – Öppna sår i organisationen med skitsnack och grupperingar som kräver lyhördhet och handlingsplaner.

  4. Surdegsfasen – Öppna konflikter som kräver drastiska åtgärder och ofta extern kartläggning.

Tamara uttrycker sin förvåning över att få chefer är bekanta med dessa faser och poängterar att kunskap om dem kan hjälpa chefer att snabbt identifiera och hantera konflikter effektivt.

Gå till Chefstidningen för att läsa hela artikeln.

Föregående
Föregående

Semesterbråken gör oss sämre på jobbet

Nästa
Nästa

Svenska chefer: Brist på konflikthantering skadar verksamhetens resultat