Sju råd för färre konflikter

Möte mellan två kvinnor och en man

Konflikter riskerar att eskalera i det tysta på den hybrida arbetsplatsen. Så här kan chefer förebygga destruktiva bråk och fånga upp konflikter på ett tidigt stadium – en guide i sju steg.

Tamara Mašković Wängborg är konsultchef på Medlingscentrum och har cirka 20 års erfarenhet av konflikthantering: från södra Afrika, Balkan och Sverige. Hon är aktuell med boken ”När samarbetet skaver – en ledares handbok i att förstå, förebygga och hantera konflikter”.

Här ger hon sina bästa tips till chefer och ledare på den hybrida arbetsplatsen:

  1. Var närvarande som chef. Se till att skapa en känsla av att du som chef är närvarande och stöttar dina medarbetare – även om du inte är på samma plats som dem fysiskt. Ha som rutin att du checkar in med dina medarbetare med en viss regelbundenhet.

  2. Var noga med det vardagliga smörjmedlet. På en fysisk arbetsplats kittas personalen samman under små interaktioner vid till exempel kaffemaskinen. På den hybrida arbetsplatsen saknas det här naturliga smörjmedlet. Som ledare är det därför extra viktigt att skapa gemenskap och teamkänsla i arbetsvardagen – och inte bara vid teambildande aktiviteter några gånger per år. Till exempel kan du ha en chatt där alla varje dag checkar in, bestämda tider där gruppen ses, stämmer av och säger hej på länk och/eller en gemensam fysisk fika veckovis.

  3. Kom in i god tid som chef. När en sakfråga inte hanteras i tid kan den lätt övergå till att bli en personfråga, och i personkonflikter kan kommunikationen bli destruktiv och personer börja tycka och tänka illa om varandra. Som chef kan du inte ducka för konflikter – inte minst i det hybrida landskapet behöver du snabbt hantera oenigheter som uppstår så att de inte eskalerar.

  4. Håll koll på varningssignalerna. I det hybrida arbetslandskapet kan osämja och konflikter lättare växa i det tysta. Håll koll på varningssignaler som till exempel om beslut börjar ifrågasättas eller ignoreras, om det skapas grupperingar och om någon sitter tyst på videomöten eller demonstrativt stänger av kameran.

  5. Var nyfiken som chef. Märker du att en anställd beter sig avvikande? Det bästa du kan göra är att vara nyfiken och ta reda på vad som står på. Gå till medarbetaren och ställ frågor. Till exempel: ”Jag märkte att du blev irriterad på mötet, vad handlade det om?” På den hybrida arbetsplatsen behöver chefer vara extra noga med att checka in hos medarbetarna.

  6. Ha tydliga rutiner för att kommunicera information. På den hybrida arbetsplatsen är det livsnödvändigt med stabila informationsflöden. En passiv chef, som underlåter att skapa en tydlig struktur för organisation, arbetsroller och informationsflöden, skapar en grogrund för kränkningar och mobbning.

  7. Se värdet med konflikter. Att människor tänker olika – och är oeniga – är avgörande för att en verksamhet ska utvecklas och innovationer uppstå. Att det blir osämja, skav eller konflikter är inte ett problem i sig, så länge man förvaltar det på ett bra sätt.


Föregående
Föregående

Konflikter är en guldgruva!

Nästa
Nästa

“Då kan det explodera”