Hybridarbete & konflikter

Tidigare under hösten blev jag intervjuad av Ingenjörerna.se om ämnet konflikter på hybrida arbetsplatser. Artikeln är nu publicerad och här nedan är ett smakprov på mina tankar och 7 tips för att både undvika och lösa konflikter som uppstår vid en hybrid arbetsplats. Läs hela artikeln på www.ingenjörerna.se.

När arbetslivet snabbt tvingades ställa om, då när pandemin bröt ut i mars 2020, var det kris. Så mycket annat runt oss var också i ett undantagstillstånd. Samtidigt fick många människor uppleva att det faktiskt fungerar att arbeta på distans och vill nu ha möjlighet att fortsätta med det.

Att gå från att vara mestadels på plats till en hybrid lösning innebär att organisationen behöver ses över med andra glasögon. Vilka nya luckor kan ha uppstått? Att sakna tydliga ramar och förväntningar, eller när roller inte är uttalade riskerar alltid att öka konfliktytorna.


7 tips för att undvika och lösa konflikter som uppstår vid en hybrid arbetsplats:

  1. En tydlig organisation minskar risken för konflikter.

  2. Avsätt tid för att prata igenom detta i hela gruppen.

  3. Vilka arbetsuppgifter kan utföras på distans och vilka ska göras på plats.

  4. Skapa team/ gruppkänsla utifrån det hybrida.

  5. Se till att det finns forum som ersätter småsnacket vid kaffeautomat, lunch eller korridorer även i det hybrida formatet.

  6. Var tydlig inför alla i gruppen varför en viss uppdelning görs och vad som avhandlas där.

  7. Hitta en form för ett närvarande ledarskap.

I artikeln utvecklar vi även varje tips för att undvika samt lösa konflikter som uppstår när vi inte längre ses varje dag på kontoret.

Klicka här för att komma direkt till artikeln


Skribent: Tamara Maskovic Wängborg
Artikel skriven av: Tora Villanueva Gran, 14 september 2022

Föregående
Föregående

Därför kan hybridarbete skapa konflikter på jobbet

Nästa
Nästa

Konfliktkunskap