Samtal med Thomas Jordan

- När ska du som HR eller chef agera vid en konflikt?

När måste du som chef gå in och agera i en konflikt?

Lär dig 3 konkreta riktmärken att hålla utkik efter

Ingen chef vill agera för sent i en konflikt men inte heller vill vi gå in i en liten situation och blåsa upp den i onödan. Så när ska chefen agera?

Se Thomas Jordan, docent på Göteborgs universitet, och Tamara Maskovic Wängborg på Medlingscentrum peka på tre frågor som du bör ställa dig när du överväger om du gå in och hantera en konflikt.

Sammanfattning och mer info finns nedan.

Sammanfattning

När ska chefen agera vid konflikt? Thomas och Tamara pekar på dessa tre enkla utgångspunkter:

  • Påverkar situationen verksamheten på ett påtagligt sätt? Då har chefen ett ansvar att agera, och parterna behöver medverka. Man kan då inte hänvisa till att det är en personlig motsättning eller dylikt.

  • Är det så dålig stämning att någon mår dåligt? Om någon far illa, känner olust eller vantrivs på jobbet p.g.a konflikten så har arbetsgivaren skyldighet att hantera situationen.

  • Risk för eskalation? Situationen kan behöva hanteras även fast den just nu inte påverkar verksamheten och ingen mår dåligt. Detta om det föreligger risk för att människor i ett senare skede låser sig i positioner, bildar allianser, pratar illa om varandra etc.

Kom ihåg att första steget i en konfliktintervention inte alls behöver vara så dramatisk. Ett första agerande kan vara så enkelt som att fråga en person om hur läget är apropå t.ex. stämningen på morgonmötet. En sådan fråga är sedan enkel att följa upp på om det skulle visa sig att situationen verkar fortsätta.

Lär dig ännu mer

Thomas Jordan har tillsammans med Anneli Mattson en djuplodad och välgjord podd-serie som är välgrundad i akademiska teorier där de diskuterar främst kränkande särbehandling. I avsnitt fem pratar de om just frågan om när chefen ska gå in och agera.

Konfliktlathund för dig som är chef eller HR


Denna konfliktlathund har Thomas skrivit för dig som är chef eller HR. Den syftar till att vara ett stöd i mer utmanande konfliktsituationer på arbetsplatser. Lathunden är indelad i fyra delar. Den första handlar om frågan om man alls behöver göra något när man lägger märke till att det finns en konflikt. Den andra handlar om att packa upp och sortera bland konfliktens beståndsdelar. Den tredje handlar om att utveckla en konflikthanterings-strategi. Den fjärde delen tar upp frågan om när man bör anlita en professionell konflikthanterare.

Beställ konfliktlathunden här: www.vulkanmedia.se/konfliktlathund-for-chefer-och-personalspecialister

Läs mer om Thomas Jordan på: www.perspectus.se/tj/