Nonviolent Communication
- För HR, chefer & medarbetare -
Stärk relationer och samarbeten på din arbetsplats
Den här utbildningen ger alla medarbetare möjlighet att utveckla sin förmåga att uttrycka ärlighet och lyssna med empati för att öka den psykologiska tryggheten på din arbetsplats.
Nonviolent Communication (NVC) är ett användbart och effektivt förhållningssätt och kommunikationsverktyg för att stärka empati och ömsesidig respekt som är applicerbart i alla relationer på och utanför arbetet.
Utbildningen äger rum på er arbetsplats och kan ges i både halv- eller heldagsformat. Vid begäran kan vi anpassa utbildningen utifrån era behov och arbeta med teman och exempel från er verksamhet. Det finns möjlighet till fördjupande utbildningsinsatser och fortlöpande träningstillfällen.
Utbildningens innehåll
-
NVC - Grunder
Grunderna i Nonviolent Communication och dess tillämpning i arbetslivet.
-
Fyra komponenter
De fyra komponenterna i Nonviolent Communication; observation, känsla, behov och önskemål.
-
Aktivt lyssnande
Kommunikationens två ben, empatisk lyssnande och ärligt uttryck.
-
Självledarskap
Stärkt självledarskap genom självempati.
-
Feedback
Att ge och ta emot feedback utifrån de fyra komponenterna.
-
Vardagsexempel
Under utbildningen varvas teori med övningar där deltagarna få öva på att hitta god kommunikationsvägar.
Efter utbildningen
Efter utbildningen har era medarbetare fått verktyg för ärlig och empatisk kommunikation. Detta är användbart i mötet med både kollegor, kunder och sig själv. På så sätt skapas förutsättningar för psykologisk trygghet och förbättrade resultat.