Konflikträdda chefer skapar motsättningar på jobbet

Jobbigt på jobbet. Mer än varannan svensk upplever konflikter på jobbet minst en gång i månaden, visar en färsk undersökning från Manpower. Samtidigt gör en av fem arbetsgivare ingenting åt motsättningarna på jobbet.

I en rapport från Manpower Work Life har det framkommit att konflikträdda chefer toppar listan över chefsegenskaper som skapar motsättningar på jobbet. Vilket inte är oväntat.

I SvD intervjuas Näringsliv Tamara Maskovic, medlare och chef på Medlingscentrum, om problemet. Tamara, som är arbetar som medlare vid konflikter på arbetsplatser, berättar att nästan alla konflikter bottnar i någon form av organisatorisk skevhet.

– Ofta är det någonting som är oklart. Det kan handla om prioritering av arbetsuppgifterna eller hur man fördelar arbetet. Det kan också vara så att man upplever att chefen är ”luddig”.

Fler egenskaper som skapar problem är att chefen inte kan ta kritik eller är helt enkelt för självcentrerad. Även kollegor som är lata och inte gör sitt jobb, har dålig attityd uppges även det som de vanligaste orsakerna till irritation på arbetsplatser.

Hon betonar att människor sällan är lata på en arbetsplats men säger att olika situationer kan bidra till att vissa beteenden förstärks och det händer framförallt när chefer inte tar tag i problemen.

Trots att konflikter på jobbet är vanliga och att var tionde svensk upplever sig arbeta på en infekterad arbetsplats gör en av fem chefer ingenting åt situationen. Det tråkiga är att mer än varannan person som deltagit i Manpowers undersökning har varit med om att någon slutat på arbetsplatsen på grund av konflikter.

Men att det inte handlar om att lösa konflikten utan att hantera den!

– Att lösa en konflikt går ofta ut på att chefen kommer in och bestämmer hur det ska bli. Då måste man i princip bestämma vem som har rätt och vem som har fel. När man hanterar en konflikt ser man på den ur ett bredare perspektiv, att det kan finnas flera sanningar kring en situation, säger hon.

Tamara Maskovic berättar att man ska lyssna in alla parter och ge vardera rätt att uttrycka sig och tycka. Hon lyfter fram att det kan finnas flera sanningar kring en situation.

– När jag pratar med chefer så pratar jag mycket om ekonomi och att konflikter påverkar sättet människor arbetar på. Mängden tid de spenderar på att tänka på annat än arbete ökar ju mer konflikten förvärras och till slut har man en arbetsgrupp som spenderar väldigt mycket tid på annat än att arbeta.

När arbetsplatser kontaktar en medlare har det oftast gått väldigt långt, förklarar Tamara Maskovic. Enligt henne är det inte ovanligt att det funnits undvikande beteenden i organisationen och många gånger har det hunnit bytas ut ett antal chefer.

– Vi kommer ofta in i en situation som pågått i många år, människor vänjer sig vid att ha det dåligt och till slut blir det en vardag.

Då är kostnaderna för verksamheten och personalen redan kraftiga. Produktiviteten påverkas, budgetar kanske inte kan hållas och kreativiteten dalar i en miljö där det är brist på tillit. Att chefer låter bli att ta tag i problemen på arbetsplatsen hävdar hon är farligt för verksamheten.

Allt går dock att hantera, berättar Tamara. Ibland handlar det om att omstrukturera en arbetsgrupp. Det kanske visar sig att chefen inte har mandat i gruppen eller att man måste göra en stark insats för att bygga upp tilliten. Det kan också vara så vissa medarbetare inte kan vara kvar i en arbetsgrupp.

Tamara Maskovic berättar dock att konflikter är bra och viktiga för gruppdynamiken.

– Det värsta som kan drabba en arbetsplats är att man fortsätter i samma spår. Det leder till dränering, man slutar sträva efter nya mål, man blir nöjd och slutar ta nästa steg. Det är viktigt med olika åsikter och tankar. Tar man hand om det leder det till att verksamheten smörjer sig själv.

Källa: Negra Efendiã är reporter på SvD Näringsliv.

Läs rapporten ifrån Manpower

Föregående
Föregående

#Arbetslycka

Nästa
Nästa

Kränkande särbehandling enligt AFS 2015:4