Arbetsrelaterade konflikter ökar

42 procent av din arbetstid går åt att hantera konfliktrelaterade samtal med anställda.

Thomas Jordan hävdar också att det finns rejäla vinster för chefer som arbetar aktivt med att förebygga och lösa konflikter. Amerikanska professorn och författaren Susan Wheelan visar att effektiviteten i en arbetsgrupp sjunker när den är inblandad i en olöst konflikt. Det tar längre tid att få saker gjorda. Dessutom sjunker kvaliteten på arbetet.

2011 kom en rapport från ett brittiskt medlingsinstitut som visadeatten vanlig arbetstagare ägnar 2,1 timmar i veckan åt att hanterakonflikter och att 42 procent av en chefs arbetstid går åt tillkonflikthanterande samtal med anställda.

Ofta uppstår konflikter på grund av att människor upplever att de inte får sina behov tillfredsställda. Det kan vara så enkelt som att det är för bullrigt i lokalerna, att man inte informerats om en schemaändring eller att chefen slutat säga hej på morgonen.

”Folk värnar sina behov. Om vi tar reda på vilka behoven är, blir det enklare att gå till botten med konflikten och se hur den kan lösas” säger Thomas Jordan.
Nästan hälften av alla chefer har haft en konflikt på jobbet den senaste månaden. Det vanligaste är att medarbetare inte drar jämnt. Du har allt att vinna på att medla. En väl löst konflikt stärker ditt förtroende som chef.

Källa: Tidningen Chef Februari 2014

Föregående
Föregående

När HR-funktionen tappar i förtroende

Nästa
Nästa

Ansvarsfördelning mellan chef och HR i konflikthantering