Glöm inte relationerna när sakfrågan är löst
Hur får du arbetsgruppen att gå vidare när sakfrågan i konflikten är över? Så länge vi möter människor kommer det uppstå situationer som behöver hanteras genom samarbete. Ibland hamnar vi däremot i en konflikt, som på sikt kan bli ett gammalt gruskorn som ligger och skaver i arbetsgruppen. Här går vi igenom hur du som chef kan hjälpa medarbetarna att skaka ur skavet på riktigt – och fokusera på verksamhetens utveckling framåt.
Som konsult inom den psykosociala arbetsmiljön stöter jag så gott som alltid på konflikter i alla företag och organisationer – pågående som gamla. Konflikter som fortfarande lever kvar och gör sig påminda i de inledande samtalen med chefer och medarbetare.
“Obearbetade känslor blir till ett gruskorn som ligger och skaver”
Det har fått mig att reflektera – varför fortsätter gamla konflikter spöka när en del, ofta cheferna, upplever konflikten som löst? Obearbetade känslor blir till ett gruskorn som ligger och skaver i skon, vilket skapar irritation och obehag. Ofta låter vi gruskornet ligga kvar, istället för att skaka ur det. Ibland kanske vi till och med tror att vi gjort oss av med det som skaver, men att det egentligen ligger och ruvar längst in.
Konflikter uppstår ofta i sakfrågan. Det kan handla om ett tekniskt problem som kräver samarbete för att lösas, eller ett projekt som inte blev som det var tänkt. Oavsett vad beror det allt som oftast på omständigheter vi inte kunde påverka där och då. Medarbetare och chefer gör olika saker för att lösa problemet, men ofta finns inte resurser eller utbildning i hur vi bäst samarbetar. Vilket gör att sakfrågan utvecklas till en relationskonflikt.
Ofta är det i kommunikationen det brister, vilket lätt skapar destruktiva beteenden som följd. Beteenden som ökar i volym eller frodas i tystnad. När det sedan görs en sista ansträngning för att lösa problemet känns det ofta bra när det är över. Skönt att det löste sig!
”Men… har vi inte gått vidare?”
Arbetet rullar på och situationen läggs åt sidan, det kommer ju ständigt nya problem att ta itu med. Skavet gör sig dock påmind ibland, och gamla känslor triggas igång i nya sammanhang. ”Men… har vi inte gått vidare?” blir ett återkommande och irriterat uttryck. Jo, sakfrågan är löst. Men obearbetade känslor och oläkta relationer lever kvar, och kan förstärkas i andra situationer längre fram.
Vad vi kan lära av detta? När sakfrågan i problemet är löst behöver du som chef stämma av relationerna i arbetsgruppen, för att fånga upp om eventuella obearbetade känslor finns kvar. Det gör du genom att lyfta det i ett samtal med gruppen, där ni reder ut ifall något behöver sägas. Är relationerna intakta eller behöver du som chef göra något för att alla ska kunna släppa skavet och gå vidare på riktigt?
Sammanfattningsvis:
Glöm inte bort relationerna i arbetsgruppen när sakfrågan i konflikten är löst.
Signaler på att relationerna i gruppen, mellan olika individer, fortfarande skaver kan vara;
att man undviker varandra och att man hellre pratar om varandra än med varandra
att det pyser ut irritation och kommentarer som inte längre kan kopplas till nuläget
Så här kan du göra som chef:
Var lyhörd och nyfiken på vilket tillstånd som finns i gruppen efter att sakfrågan i konflikten är löst.
Stäm av med gruppen ifall det finns obearbetade känslor och skav kvar. Är det en trygg arbetsgrupp kan du lyfta upp det direkt i gruppen.
Om du märker en konflikt mellan vissa individer kan du med fördel träffa dem var och en för sig, för att därefter prata med dem gemensamt i ett medlande samtal där du har en opartisk roll.