God arbetsmiljö & bra ledarskap = lönsamhet

Arbetsmiljön spelar en viktig roll för lönsamheten på ett företag. Verksamheter med en bra arbetsmiljö har 14% bättre lönsamhet än organisationer som har en sämre arbetsmiljö visar en ny rapport från Brilliant Futures (Motivation.se, 2021). Inte helt överraskande så visar siffrorna att det lönar sig att arbeta med arbetsmiljöfrågor i verksamheten. Nöjda medarbetare ger också goda arbetsresultat!

Ledningen är ytterst ansvariga för att upprätthålla en god arbetsmiljö och arbetstagarnas representant i arbetsmiljöfrågorna är skyddsombudet eller arbetsmiljöombudet som det också kallas. De är en viktig resurs som alla organisationer med fler än fem regelbundet sysselsatta arbetstagare är skyldiga att ha enligt lag. Frågan är om alla verksamheter har skyddsombud och om deras kompetens används på rätt sätt?

Vi har samtalat med Frank von Grüner, huvudskyddsombud på Ahlsell för att förstå skyddsombudets roll och hur de kan bidra i arbetet för en tryggare arbetsplats.

Skyddsombudets roll

Frank von Grüner arbetar som huvudskyddsombud på Ahlsell och han ser skyddsombuden som arbetstagarnas förlängda arm. Skyddsombuden är förtroendevalda och medarbetarna har själva valt personer som de litar på. I uppdraget ingår bland annat att identifiera risker i arbetsmiljön och att påtala dessa för arbetsgivaren, att stödja personal när behov uppstår samt att vara med när olika typer av förändringar genomförs på arbetsplatsen.

Frank von Grüner berättar att skyddsombuden får information om arbetsmiljön på olika sätt. På Ahlsell så har man bland annat en årlig enkätundersökning. De genomför skyddsronder varannan månad och har regelbundna avstämningsmöten med ledarskapet. Skyddsombuden uppmuntrar även medarbetare att lyfta frågor i det dagliga arbetet och ibland kan skyddsombuden själva se brister i arbetsmiljön.

Skyddsombudets uppdrag innefattar den fysiska arbetsmiljön men också den psykiska och sociala arbetsmiljön. Alla delar är viktiga om vi ska uppnå en god arbetsmiljö! Vi på Medlingscentrum ser bland annat att samarbetsproblem och konflikter många gånger påverkar arbetsmiljön negativt och då även för personer som inte är direkt inblandade i situationen. Frank von Grüner reflekterar kring detta och anser att skyddsombud även kan bidra i det förebyggande arbetet på ett bra sätt. Han säger att som skyddsombud jobbar du ofta heltid i verksamheten och du hör och ser stämningar hela tiden. På detta sätt kan chefen få viktig förhandsinformation om skyddsombudet lyfter frågor när de är i sin begynnelse. Som skyddsombud kan du också ställa frågor till dina kollegor och ge råd. Det kan många gånger vara bra för att undvika skitsnack på arbetsplatsen.

Frank von Grüner

Frank von Grüner

När en konflikt väl uppstått, då är det viktigt att skyddsombudet inte tar parti utan att de kan hålla sig neutrala hela vägen. Frank von Grüner tänker att skyddsombud har en annan utgångspunkt i samtal med medarbetarna på arbetsplatsen. När de samtalar är det arbetskamrater emellan vilket ofta är bra. Skyddsombud kan undersöka omfattningen på ett problem på ett diskret sätt och sedan ge informationen vidare till chefen.

Frank von Grüner ser skyddsombuden som ett bra bollplank för chefen i arbetsmijöarbetet och hoppas att chefer använder sig av den kompetensen i sina verksamheter. Som skyddsombud kan vi även sitta med i samtal mellan chef och medarbetare. Erfarenheten från detta är att medarbetare många gånger blir mer avkopplade på mötet och bidrar till att dialogen blir enklare för alla inblandade parter.  Om det uppstår en situation där skyddsombudet uppmärksammar brister i arbetsmiljön ska skyddsombudet kommunicera det till arbetsgivaren och begära att åtgärder vidtas för att uppnå en god arbetsmiljö. Detta är reglerat i Arbetsmiljölagen och den ytterst ansvariga för att lagarna följs på arbetsplatsen är chefen/ledaren.

Kompetensutveckling

För att klara sitt uppdrag ska skyddsombudet få den utbildning som behövs. I Arbetsmiljöverkets föreskrift om Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) framgår det att chefer, arbetsledare och skyddsombud gärna får gå utbildningar gemensamt. Detta är något som Frank von Grüner vill understryka. Att gå utbildningar chefer och skyddsombud tillsammans, det ger så mycket mer. Det är en jättevinst för verksamheten säger han. På detta sätt får skyddsombud och chefer en samsyn i frågor som rör arbetsmiljön.

Just nu finns även möjligheten för dig som arbetsgivare med minst en anställd inom privat sektor som har tecknat kollektivavtal och Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) för de anställda få en delfinansiering av utbildningsinsatser för chefer, arbetsmiljö- och skyddsombud. Svenskt näringsliv, LO och PTK har satsat 75 miljoner kronor på stöd till arbetsmiljöutbildningar och stödet omfattar upp till 70% av utbildningskostnaden om utbildningen genomförs med chefer och skyddsombud gemensamt. Detta stöd är tillgängligt mellan år 2021 - 2023, mer information om detta finner du längre ned på sidan.

Stort tack till Frank von Grüner för att han hjälper oss att förstå skyddsombudets roll och vikten av en god relation mellan skyddsombud och chef.


Skyddsombudets fem bästa tips till chefer

  1. Ha den kompetens / utbildning för den chefsroll du axlar annars blir det inte bra.

  2. Var lugn, saklig och lyhörd i samtal med medarbetare (våga lyssna och säg aldrig ”Jag hörde att…”)

  3. Läs av personer och stämningar på möten – det ger dig ofta viktig information.

  4. Ta hjälp om du behöver! Din chef och/eller HR kan ge dig stöd.

  5. Använd skyddsombud som bollplank i arbetsmiljöarbetet.

Källa: Frank von Grüner, huvudskyddsombud på Ahlsell.

Checklista.jpg

Faktaruta:

  • Skyddsombud företräder arbetstagarna i arbetsmiljöfrågor och ska verka för en tillfredsställande arbetsmiljö.

  • Ett eller flera skyddsombud ska finnas på arbetsplatser med fler än fem regelbundet sysselsatta arbetstagare.

  • Finns det mer än ett skyddsombud, ska ett av ombuden utses att vara huvudskyddsombud med uppgift att samordna skyddsombudens verksamhet.

  • På arbetsplatser med fler än femtio arbetstagare som regelbundet sysselsätts, ska det finnas en skyddskommitté, där både arbetsgivaren och arbetstagarna är representerade.

  • Om ett skyddsombud anser att åtgärder behöver vidtas för att uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö, ska skyddsombudet vända sig till arbetsgivaren och begära sådana åtgärder.

Källa: Arbetsmiljölagen kap. 6


Webbinarium skyddsombud.jpg

Har du bra verktyg för konflikthantering bidrar du till att effektivt främja en god arbetsmiljö och skapa goda samarbeten. På vårt nästkommande webbinarium har du möjligheten att ta med ert huvudskyddsombud och ta del av dessa verktyg!

På webbinariet går vi bland annat igenom hur du:

  • Förstår konflikter

  • Förebygger konflikter

  • Hanterar konflikter.

Vårt nästkommande webbinarium äger rum den 16 november kl. 08.30 - 09.30. Webbinariet är kostnadsfritt. Max två deltagare per verksamhet.

AFA-Nyhetsbrev.jpg

Med detta stöd kan du få upp till 70 % av utbildningskostnaden i bidrag om du inkl. både chefer och skyddsombud. Stödet omfattar alla företag och organisationer med minst en anställd inom privat sektor som har tecknat kollektivavtal och TFA.

För att ansöka behöver du bland annat:

  • Utbildningens start- och slutdatum.

  • Utbildningens totala kostnad exklusive moms.

  • En kursplan för utbildningen

Ta hjälp av våra utbildare som finns till hands för frågor kring utbildningsupplägg och ansökningsförfarande.

Föregående
Föregående

Skapa ett effektivt arbetsteam

Nästa
Nästa

Samarbete under corona