Skapa ett effektivt arbetsteam

Ett tips till alla som intresserar sig för organisationsutveckling och ledarskap!

Emma Stenmark, organisationsutvecklare vid Add Insight och skribent på Motivation.se, skrev nu i oktober en intressant artikel om vikten av tydliga roller och hur det är avgörande för ett arbetsteams effektivitet.

”Att det är tydligt för oss alla vem som gör vad i vår arbetsgrupp är något som forskningen länge har visat är avgörande för gruppers effektivitet. Gränsdragningarna behöver finnas och vi behöver ha pratat om dem i vår grupp. Vi behöver förstå vår egen och kollegornas roller och vi behöver acceptera dem.” Emma Stenmark, Motivation.se.

Genom att föra en dialog med hela arbetsteamet om just denna fråga, vilka roller och förväntningar som vi har på oss själva och varandra, kan mycket av den negativa stressen likväl som konflikter avhjälpas.

“Vilka roller finns det i teamet? Vilka outtalade förväntningar har vi på varandra? Psykologiprofessorn Susan Wheelan nämner tre aspekter gällande roller. Förväntad roll, uppfattad roll och agerad roll. Den förväntade rollen handlar om de samlade förväntningarna på vad en kollega ska göra eller inte göra. Den uppfattade rollen handlar om ens egen förståelse av rollen. Den agerade rollen handlar om vad kollegan gör i vardagen.” Emma Stenmark, Motivation.se.

Dessa roller Roller är som Emma nämner inte något statiskt i ett team, dessa förändras över tid och kan vara svåra att greppa då människor tolkar ord och arbetsuppgifter olika. Men trots att det kan vara en aning läskigt att ta upp frågor av detta slag i er grupp ger det er möjlighet att förhindra och förebygga missförstånd och gissningar som kan skapa stress och irritation. Och inte minst skapa en rutin på gruppnivå som man kan återgå till när liknande osäkerhet uppstår igen.

Läs hela artikeln av Emma Stenmark här.

Föregående
Föregående

Feedback – ska det vara så svårt?

Nästa
Nästa

God arbetsmiljö & bra ledarskap = lönsamhet