De lågintensiva kriserna – ett allvarligt problem
I Chefstidningen pratar Lotti Knutsson, f.d. kommunikationschef på Fritidsresor, om de lågintensiva kriserna kontra de stora kriserna. Hon tar liknelsen med grodan som om man släpper en groda i kokande vatten hoppar den upp direkt. Men om man sätter grodan i kallt vatten och långsamt kokar upp hoppar den inte ur, den blir långsamt kokt. Detta är inte en dålig liknelse för att beskriva de lågintensiva kriserna.
De lågintensiva kriserna är de som handlar om utanförskap och arbetsplatser som nöter ner medarbetare. Vuxenmobbning, byråkrati, kontrollsystem, att inte våga säga nej till att skriva ytterligare en rapport. Att inte passa in i de allt snävare mallarna. Det kan vara svårt att märka dem när de sakta med gradvis byggs upp. Krisen är att faktum och det har gått och blivit en stor konflikt.
Vid fysiska kriser visar alla upp sig från sina bästa sidor, säger Lotti. Småtjafs mellan avdelningarna upphör och att alla gör det som krävs. Vid omorganisationer, när det krisar och anställningar hotas, då visar ofta det mänskliga beteendet upp sig från sin allra sämsta sida. Hur man kommer år det har hon inget svar på med att vara medveten om mänskliga beteende är en bra bit på väg.
Vi behöver se till att få företag att tag i detta. Ett sätt är att inte blunda för problemet och ta hjälp av er Hr personal utbilda er att se de första signalerna. Det dyrast för företagen är personalkostnaden. Inventera i att få ett bra arbetsklimat detta är klokt investerade pengar och gynnar både företagen och dess medarbetare.
Fler relaterade länkar
Läs mer om var du som chef och din HR kan göra för att förbättra arbetsklimatet