Konflikthantering i fokus: Utbildning för goda samarbeten
Vad kan konflikter bero på, hur känner vi igen tidiga signaler och hur ska samarbetssvårigheter och konflikter hanteras för att främja goda samarbeten? Viktiga frågor som diskuterades under utbildningen för chefer och huvudskyddsombud i konflikthantering och medling i december och januari. Utbildningen har genomförts i Kiruna, Gällivare, Kalix, Luleå och Piteå, i samarbete med Medlingscentrum som har lång erfarenhet i att utbilda och rusta organisationer i konflikthantering.
Utöver utbildningen har en rutin för konflikthantering tagits fram. Den ska finnas som stöd och vägledning för alla inom Region Norrbotten.
Syftet med utbildningen
Att hantera och förebygga konflikter är inte helt lätt och kräver att du som chef lär dig rätt verktyg. Marie Forslund, HR-strateg på Region Norrbotten, berättar vad syftet med utbildningen var.
– Vårt syfte med utbildningsinsatsen var att höja den generella kunskapen hos våra chefer, inom just konflikthantering och minimedling, då vi ville förebygga konflikter i ett tidigt skede. Våra chefer har lyft upp konflikter och samarbetssvårigheter som något svårt att hantera och att det också är tidskrävande. Från arbetsgivarsynpunkt ville vi också att andelen anmälningar om kränkande särbehandling ska minska genom att vi arbetar mer förebyggande.
– Vi anser att de (cheferna) nu har en mer stabil grund att stå på vilket på sikt ger oss mer välmående arbetsplatser som löser samarbetsproblem tidigt. Vi har också tagit fram en rutin, som stödjer våra chefer och medarbetare hur vi ska agera, i olika faser av en konflikt. Samarbetet (med Medlingscentrum) har fungerar väldigt bra, och vi känner en stolthet över att vi satsade på detta!
Fler verktyg
Responsen från deltagarna på utbildningen har varit positiv. Helena Abrahamsson jobbar som chef på Laboratoriemedicin och var en av deltagarna. Helena är biomedicinsk analytiker och har arbetat som chef inom Region Norrbotten sedan 2016. Hon tycker att utbildningen var bra och att det gav mycket att få utbyta erfarenhet med chefskollegor.
– Jag har tidigare tagit stöd av både Företagshälsan och HR vid konflikter inom arbetsgruppen. I utbildningen var det bra att få mer kunskap, tid att prata med varandra och att få använda chefskollegor som bollplank.
Hon tycker att hennes arbete är roligt och att hon känner sig trygg i rollen som chef, men att det är positivt att få fler verktyg. Med kunskap från utbildningen hoppas hon kunna ge medarbetarna ännu bättre förutsättningar och en mer trivsam arbetsmiljö.
Under utbildningen fick deltagarna utbyta erfarenheter med varandra och öva på att medla i en konflikt. Medling är ett strukturerat samtal med en samtalsledare som är opartisk. Syftet med medlande samtal är att de personer som berörs ska komma överens om hur deras samarbete ska se ut framöver.
– Det har varit många viktiga inslag som jag tar med mig. Dels att få prova på det praktiska och stöd i det arbetet, dels att flytta fokus från personerna till sakfrågan och hur de kan få samarbetet att fungera. Och givetvis att få de personer som berörs att prata med varandra, säger Helena.
Efter utbildningen fick deltagarna med sig verktyg i form av bok och digital plattform för att skapa förutsättningar för bra samarbeten på arbetsplatserna. I vår kommer ett digitalt uppsamlingstillfälle för de chefer som inte haft möjlighet att gå utbildningen.
Tack till Region Norrbotten för ett fint samarbete!