Enkla verktyg för konflikthantering
Konflikthantering för en bättre arbetsmiljö
Arbetar du som chef och stött på en konflikt i din arbetsgrupp? Eller är du en del av ett HR-team som söker mer kunskap om hur ni kan stötta cheferna i er verksamhet?
Medlingscentrum är specialister inom konflikthantering och har verktygen som hjälper er att ta nästa steg.
Boka en plats på vårt kostnadsfria webbinarium om konflikthantering för HR/Chefer på knappen nedan. Där får du information om Medlingscentrums metoder och konkreta verktyg för hur ni kan hantera en konflikt redan samma dag. Läs mer om webbinariet nedan eller klicka på boka plats för att hitta ett datum som passar dig!
Ur innehållet
-
Förstå konflikter
Så fungerar vi när konflikten uppstår. Hur vi agerar och hur du kan se tendenser på konflikt.
-
Förebygg konflikter
Så arbetar vi aktivt för att förebygga destruktiva konflikter. Ta del av verktyg för en hållbar arbetsmiljö.
-
Hantera konflikter
Vi visar lämpliga lösningar för att hantera pågående konflikter, både en tidigt- och långt gången konflikt.

Vanliga frågor och svar
-
Konflikthantering kan delas upp i två delar; förebyggande- och reaktiv konflikthantering.
Vid förebyggande konflikthantering är syftet att skapa gemensamma verktyg och ett förhållningssätt till konflikter som exempelvis genomsyrar hela verksamheten. Genom detta skapas en grund som ger trygga chefer som vet hur de ska agera om en konfliktsituation uppstår.
Vid reaktiv konflikthantering är syftet att skapa så goda förutsättning för att hantera den konflikt som uppstått. För att göra detta finns det olika verktyg. Då varje konflikt är unik behöver man anpassa metoden utifrån situationen. Vi på Medlingscentrum har erfarna experter som ständigt är ute i olika verksamheter för att göra just detta. I vissa fall använder vi oss av metoden medling, i andra är det en kartläggning som behövs, dvs. utredning av hela situationen som uppstått. Vid dessa fall hjälper vi även med att komma med förslag på åtgärder, något som hjälper er verksamhet att ta nästa steg i processen.
-
Utifrån ett företagperspektiv är konflikthantering ett värdefullt koncept att ha med i sin policy. Genom konflikthantering skapas en miljö där både relationer och arbetsresultat får möjlighet att växa fram.
Konflikter är i regel inte farligt, snarare är det en möjlighet till utveckling. För att detta ska ske är dock konflikthantering nyckeln. Att kunna lösa konflikten och finna en väg framåt som gynna båda parter och organisationen. Detta skapar ett arbetsrum med högt i tak för nya idéer.
-
Medling är ett strukturerat samtal som leds av en opartisk medlare, en tredje person som inte tar parti för någon av parterna. Målet med samtalet är att nå en gemensam överenskommelse kring hur samarbetet ska se ut framöver.
-
Medling behövs för att skapa goda relationer på arbetsplatsen. Det är dessa arbetsrelationer som leder till goda samarbeten som i sin tur skapar goda arbetsresultat. Så vill du att verksamheten ska nå sina mål och att medarbetare och chefer ska hålla en hög nivå i samarbetet med varandra då kan medling behövas när missförstånd, misskommunikation eller andra problem uppstår i interaktionen mellan varandra.
-
Att vara lösningsfokuserad innebär att du istället för att se problemet som en orubblig vägg väljer att se konstruktivt på situationen. Om ett problem eller en motgång uppstår försöker du/gruppen finna en lösning som utgår ifrån hur du/ni önskar att det ska vara istället.
I detta arbetssätt prioriterar arbetsledaren att skapa samtal med anställda där möjligheterna är i fokus istället för motgångar. Detta öppnar upp för att all energi placerar på rätt plats och att all kompetens kommer till användning.
-
Feedback är en vital del i arbetslivet. Oavsett om du är chef, HR eller medarbetare är detta något som präglar vårt arbetsliv.
Men hur ger man egentligen feedback på ett bra sätt, ett sätt som mottagaren kan ta emot och som inte skapar frustration eller osäkerhet?
Tänk på att:
Prata först om det som fungerar bra.
Tänk på att leva som du lär.
Fråga medarbetare vad de vill ha feedback på.
Läs mer om respektive punkt i vår artikel om feedback.
-
Härskartekniker är ett samlingsnamn för när en enskild person eller en grupp använder sig av en eller flera tekniker för att trycka ner en annan individ, i syfte att behålla sin maktposition. Här finns olika grader: från småskämtande till regelrätt förtryck.
Genom att lära sig hur härskartekniker kan ta form kan vi se igenom tekniken och skapa en kultur som inte främjar detta beteende.
Exempel på härskartekniker kan vara:
Osynliggörande
Förlöjligande
Undanhållande av information
-
För dig som ansvarig finns det en mängd olika komponenter som påverkar huruvida du behöver agera eller ej. Känner du igen dig i någon av nedan tre situationer är det dock dags att ta tag i konflikten.
Påverkar situationen verksamheten på ett påtagligt sätt? Då har chefen ett ansvar att agera, och parterna behöver medverka. Man kan då inte hänvisa till att det är en personlig motsättning eller dylikt.
Är det så dålig stämning att någon mår dåligt? Om någon far illa, känner olust eller vantrivs på jobbet p.g.a konflikten så har arbetsgivaren skyldighet att hantera situationen.
Risk för eskalation? Situationen kan behöva hanteras även fast den just nu inte påverkar verksamheten och ingen mår dåligt. Detta om det föreligger risk för att människor i ett senare skede låser sig i positioner, bildar allianser, pratar illa om varandra etc.Se filmen med Thomas Jordan.
Läs mer eller titta på vår film med Thomas Jordan, docent i konflikthantering på Göteborgs Universitet på länken nedan.