Artiklar
- Konflikthantering & medling
Missa inte framtida artiklar
- Registrera dig och få en notis via mail om nyheter inom konflikthantering.
Förebygg konflikter med enkel modell
I lågkonjunkturens spår ökar ofta konflikterna på våra arbetsplatser. Tamara Maskovic, professionell medlare, delar med sig av en använd-bar modell för att förebygga och fånga upp problem.
När HR-funktionen tappar i förtroende
Medlaren Tamara Maskovic vet hur snett det kan gå när HR-medarbetare tar parti i en infekterad konflikt, men har också erfarenhet av hur man kan göra för att komma på rätt kurs igen.
Arbetsrelaterade konflikter ökar
42 procent av din arbetstid går åt att hantera konfliktrelaterade samtal med anställda.
Ansvarsfördelning mellan chef och HR i konflikthantering
Hur bör ansvarsfördelningen se ut mellan chefen och HR ut i de olika faserna som medarbetares samarbetsproblem kan gå igenom? När ska HR vara ett stöd och när en aktiv part?
Hur kan konflikter hanteras i förändringstider?
Risken för konflikter ökar i kristid. I kristider med hot och oro för att drabbas av nedskärningar kan konflikter blossa upp på arbetsplatser. Man ställer sig frågan hur kommer det här att drabba mig?
Så får med dig dina negativa medarbetare
Du peppar dina medarbetare men möts av gnäll. Till slut blir du själv arg. Men kämpa mot reflexen att vara negativ så kan du få alla med dig.
Struts eller drake – hur får du andra att rösta som du?
Vem ska du rösta på i valet? Hur du tar dig an diskussionerna runt middagsbordet kan påverka om fler röstar som du. Är du en struts som drar dig undan eller en drake som driver igenom din vilja med makt?
Jobbiga människor på jobbet
Varje chef har någon gång haft en jobbig människa som kollega. Dåligt uppförande, plumpa skämt eller bara allmänt besvärlig och jobbig. I verksamheter kan dessa människor skapa friktion, olustkänslor och en plåga för sina kollegor.
Vad är en härskarteknik?
På en arbetsplats möts man av olika människor och personligheter som alla ska samsas och bilda en fungerande enhet. En del lägger till sig olika taktiker och tekniker i umgänget med sina kollegor.
Att se konfliktsignalerna
Signaler på att konflikt går att upptäcka, ju tidigare desto bättre. Konflikter är inte av ondo men de måste hanteras på rätt sätt för att gynna arbetsplatsen.
De lågintensiva kriserna – ett allvarligt problem
I Chefstidningen pratar Lotti Knutsson, f.d. kommunikationschef på Fritidsresor, om de lågintensiva kriserna kontra de stora kriserna. Hon tar liknelsen med grodan som om man släpper en groda i kokande vatten hoppar den upp direkt.
Arbetsmiljöverket sätter konflikthantering på agendan
Med anledningen av det stora antalet sjukskrivningar p.g.a. brister i den sociala arbetsmiljön har arbetsmiljöverket skickat ut en remiss på förslag för föreskrifter kring ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”.
Jag har rätt och de har fel – Vad gör jag?
Rätt och fel i en arbetskonflikt kommer ofta i vägen för en lösning. Jag har rätt du har fel. Jag är omgärdad av idioter.
Konflikter är nyttiga – Homogenitet är döden för verksamheter!
Medlaren Tamara Maskovic, Medlingscentrum: ”Konflikter är nyttiga. Homogenitet är rena döden för en verksamhet.”
När chefen är den som bråkar
Som anställd är man särskilt utsatt när det är konflikt på jobbet, om den som står för bråket är ens chef. Mobbing eller annan kränkande behandling är allvarligt, eftersom det är ett tydligt tecken på att det existerar en dålig arbetsmiljö. Skilj på konflikt och mobbing.
Så hanterar du besvärliga kollegor/chefer
I Thomas Jordan artikel tar han upp olika typer av så kallade ”besvärlig människor”. Du vet den typen som många känner obehag inför, någon man undviker eller som bara irriterar en. Dock så kan man inte undvika dem på arbetsplatsen utan hur handskas man med dem då?
När är det dags att ta hjälp utifrån?
Har du en egen situation på jobbet eller har du som chef en situation som du inte vet om du ska fortsätta hantera själv eller ta in extern hjälp. Hur kan du tänka?
Är du konflikträdd?
Det är obehagligt för de flesta när man i konflikt eller någon uttrycker missnöje. Med konflikträdsla menas här att man i största allmänhet tycker att det är obehagligt med situationer där andra kan bli arga och/eller att man har en överdriven ängslan för möjliga negativa konsekvenser av konflikter.
Arbetsliv: Ta hjälp av en medlare
Konflikter på jobbet kan vara både tids- och energikrävande och svårt att reda ut på egen hand för chefer. Hela 42 procent av chefernas arbetstid går åt till konflikthantering enligt tidningen Chef.
Konflikthanteringens Kemi
Visste du att kroppen har potential att producera välbefinnande-hormonet oxytocin även vid konfliktfyllda situationer?